onsdag, september 28, 2005

Lite demokratisk republikansk poesi

Jag läser Daniel Boyacioglus nya diktsamling Haikupunchline och jag kan inte låta bli att dela med mig av en vers från Gud bevare drottningen:

ingen av oss är kungens barn
detta måste vi fatta och ställa oss frågan
hur många barn kan en kung egentligen ha
dom har egna charader, middagar
och privatfester att närvara på
dit vi inte är välkomna varken du eller jag
där har vi redan nånting gemensamt
redan du och jag
är dessutom till antalet fler än kungen

Det blir säkert fler citat ur Haikupunchline. Det är en grym diktsamling. Köp den. Läs den. Dessutom har jag köpt Roald Dahls Kalle och chokladfabriken till min bokcirkel. Eftersom även den ges ut på Tidens förlag så undrar jag om det är partiets gamla förlag som blivit barnboksförlag (+ Daniel B:s poesi)? Underligt att gå från att publicera Ernst Wigforss' skrifter till att ge ut Harry Potter. Men sådan är väl kapitalismen?

3 Comments:

At oktober 19, 2005 10:51 fm, Blogger Josefine said...

Vad sysslar du med nu för tiden? Inte ens några simpla bloggar verkar hinnas med?! Jag har några böcker som är dina. Det är nog dags att lämna tillbaka dem. Eller vad säger du?

 
At oktober 30, 2005 1:54 fm, Blogger kamikaze said...

busy, busy fredrik, whats up? du har tydligen börjat skriva den coolaste romanen, och stressar inför nobelpriset 2006. trist att det går ut över webben, men det får vi väl leva med.

 
At oktober 30, 2005 2:08 fm, Blogger fredrik said...

Nja, tyvärr inte. Fast om det är någon som sitter och skriver på en roman kan jag tipsa om Forum förlags stora romantävling: http://www.forum.se/romantavling.htm

Snarare en kombination av att jag inte känner att jag har något att säga just nu, och att jag ägnar dagarna åt att skriva studiehandledningar åt ABF om ett par riktigt lovande böcker om socialdemokratisk ideologi och att jag går och stressar upp mig inför en väldigt oväntad anställningsintervju på tisdag (fast mer om det när jag varit där. Men det är inte direkt en arbetsplats jag ens i vildaste fantasi hade trott att jag skulle jobba på för ett halvår sedan. Utanför röran, i verkligheten.)

 

Skicka en kommentar

<< Home