tisdag, februari 13, 2007

Jag saknar Samba

När man tittar på listan över vilka Bajenspelare som lämnat klubben efter 2006 års säsong så ska man väl framförallt sörja förlusten av i princip hela startelvans backlinje: Max von Schlebrügge, Petur Marteinsson och Fredrik Stoor. Men det gör jag inte. Inte så mycket i alla fall. Jag tycker att Max förtjänar att få några år som ”proffs i Europa”, och dessutom så fick vi ganska OK betalt för honom. Petur var en av allsvenskans placeringssäkraste backar, men han började tappa i tempo på slutet. Stoor hade gärna få stanna i Bajen några år till för att sedan säljas till en storklubb i Premier League. Men man hoppas ju på att det finns en klausul som ger Bajen lite pengar när Rosenborg väl säljer honom vidare. Pablo Piñones-Arces framfart i offensiven under hösten kommer säkert saknas av en del. Men samtidigt så är det så att om man hade frågat mig om Pablos framtid i somras hade jag sagt att han borde lånas ut till något lag i Superettan. Och vill man hellre spela i botten av danska ligan än i toppen av den svenska så är det väl bara att önska lycka till. Man kanske till och med ska sakna en ganska talanglös, men hårt arbetande mittfältare som Eric Fischbein?

Men när jag tittar på listan över de som lämnat Bajen så saknar jag framförallt Samba-Erik Johansson. Inte därför att han var den jämnaste spelaren som dragit på sig ett grönvitt ställ. Det var han inte. Samba är en sjukt ojämn spelare som ofta kunde vara helt osynlig när han väl fick chansen att spela. Men så glänste han plötsligt till, en minut sisådär var tionde match, och då var han bäst i världen. Det kändes så jävla mycket Bajen när han började joxa med trasan.



På filmen ovan kan man se Samba snurra bort hela skansen för att sedan målpassa till Björn Runström i derbyt 2004.