lördag, augusti 27, 2005

Klasskamp på 1300-talet

Jag har precis läst klart Rosens namn av Umberto Eco. En filosofisk, intelligent och underhållande medeltidsdeckare skulle man väl kunna kalla den. En av de saker jag finner särskilt intressant med boken är den bakgrund som den utspelas mot, konflikten mellan å ena sidan kejsare, feodalherrar och kloster, och påve, sekulärkleresi och det framväxande italienska handelskapitalet å den andra sidan. Kort sagt, de första sammanstötningarna mellan feodalism och kapitalism. Även om det inte verkar erkännas av de lärde (Lars Gustafssons efterord nämner inget i den riktningen) så står romanen på en historiematerialistisk grund. Den stora teologiska tvistefrågan i konflikten cirkulerar kring hur vida Jesus hade egendom eller bara nyttjade egendom. En fråga som blir brinnande aktuell när det i de italienska städerna växer fram en ny klass av handelsmän som – till skillnad från det som var gängse i det feodala samhället – eftersträvar att kunna köpa och sälja egendom. Den feodala samhällsordningen företräds av franciskanernas fattigdomsideal som inte tillåter ägande i den mening vi tänker oss det. Allt tillhör Gud. Människan kan bara nyttja egendomen. Boken bygger upp en fantastisk bild av vad som händer med överbyggnaden när basen förändras. Så läs och begrunda. Och även om ni inte är lagda åt marxistisk litteraturanalys så är det en fantastisk roman och deckare!

Själv tror jag att jag ska ge mig i kast med Terry Eagletons Marxism and Literary Criticism bara för det.

6 Comments:

At augusti 27, 2005 1:15 em, Blogger Pennskaftet said...

så du kom igenom den till sist. grattis! :) man kanske kan få låna den?

 
At augusti 27, 2005 1:28 em, Blogger fredrik said...

Den är faktiskt ganska lättläst (om man bortser från en del långrandiga predikningar och drömscener mot slutet). Men eftersom den är lite lång har jag varvat med Harry Potter och en kontrafaktisk thriller om ett samtida Sverige där varken hedendom eller katolicism försvann helt och hållet (Odens öga, det är en sådan där bok som jag tar upp och läser om när jag inte orkar börja på något nytt. Inte världens bästa thriller, men fascinerande pga det samhälle den utspelas i.)och en del politisk litteratur (bland annat Handbok för demokrater på uppdrag av ABF Stockholm och I mammons tid för Socialistiskt Forum). Men du får absolut låna den. Fast jag har min bokcirkel den 8:e september. Så innan dess kan jag inte skiljas från den.

 
At augusti 27, 2005 6:26 em, Blogger Göran Koch-Swahne said...

Det var alltså förr förbjudet i alla 3 religionerna att taga ränta. Islam är den enda som fortfarande trasslar med detta.

Judendomen fick snällt ä n d r a läran när det omgivande ssmhället från 1100-talets slut uteslöt dem från hantverk osv.

I Kristendomen var det oxå kamp om dett vid samma tid.

3:e Laterankonciliet uteslöt 1179 ett antal kategorier ur Samhället, bl.a. legosoldater och bankirer.

Men 4:e Laterankonciliet lät 1215 dessa båda komma in i stugvärmen igen...

 
At augusti 28, 2005 12:39 fm, Blogger fredrik said...

Ur ett historiematerialistiskt perspektiv är det intressant att se hur judarna hindrades från att bruka jorden i det feodala samhället (där jorden var det huvudsakliga produktionsmedlet) och därför drevs in i bank- och handelsverksamhet som utgjorde grunden till det kapitalistiska produktionssättet. Klass, religion och etnicitet samverkar här på ett väldigt intressant sätt.

 
At augusti 28, 2005 4:34 fm, Blogger fredrik said...

... och produktivkrafternas utveckling förstås.

 
At augusti 28, 2005 8:59 fm, Blogger Göran Koch-Swahne said...

Ja, ju mer ideologisk, dvs irrationell, politiken är, desto mer oförutsedda blir konsekvenserna...

(gratis tips)

 

Skicka en kommentar

<< Home