torsdag, juli 28, 2005

Angående Persson och SSU


Man har kunnat läsa i media att Göran Persson inte kommer att gästa SSU:s kongress i Linköping nästa vecka. I SvD kommenterar proffstyckaren Stikkan Ljunggren det så här: "Det är en markering: 'Ni har inte skött er'. Dyker han inte upp, har det inte bara blivit så. Han vet att det kommer att tolkas politiskt." Det är möjligt att det är så, att det är en politisk markering. Men isåfall är det en konstig markering. Att inte den socialdemokratiska partiordföranden bemödar sig att komma till den kongress som ska ena ungdomsförbundet tyder snarare på ett förakt för rörelsen. SSU behöver partiets fulla stöd i den process som snarare börjar än slutar med Linköpingskongressen. Göran Persson borde vara en del av det stödet. Göran Persson behöver dessutom rörelsens engagemang om han vill sitta kvar i roddbåten på Harpsund även sommarna efter nästa val. En rörelse som han tydligen inte är tillräckligt intresserad av för att spendera några timmar på. Istället väljer han att pilla naveln. Det kanske är dags att fundera på pensionen om man inte tar sitt uppdrag som ordförande i SAP på allvar?

By the way:
Nu funkar min dator igen och jag har därför valt att radera de inlägg som handlade om att jag inte kunde blogga.

5 Comments:

At juli 28, 2005 10:22 fm, Anonymous Anonym said...

Hej Fredrik!

Håller med dig. Det är märkligt hur GP agerar. Det borde vara viktigt att få med dem sina på båten nu när det stundar valtider. Detta väcker onekligen en massa frågor.

Förresten apropå din dator. Vet du vad som var felet?

Hälsningar
/Anders

 
At juli 28, 2005 12:09 em, Blogger Pennskaftet said...

Jag tycker inte att det är jättekonstigt. Det har hänt förr. Att han inte dykt upp alltså.

I år kan det dock ses som lite skumt, eftersom det kanske är den viktigaste kongressen sen istiden (eller nåt). Personligen tycker jag dock att Marita inte går av för hackor heller!

 
At juli 28, 2005 1:34 em, Blogger fredrik said...

Anders: Efter att i en halv evighet utgått från att det var själva datorn det var fel på eftersom jag kunde surfa - men inte blogga eller mejla - kom jag fram till att det var samma problem om jag lånade en bärbar dator och kopplade till mitt bredband. Ergo, det är uppkopplingen det är fel på. Efter att ha ryckt, slitit och tryckt på alla sladdar och knappar på dosan började den att funka igen. Den hade väl hängt sig på något sätt?

Så nu är jag back in bizniz!

 
At april 15, 2006 10:29 fm, Anonymous Anonym said...

Det kanske är dags att fundera på pensionen om man inte tar sitt uppdrag som ordförande i SAP på allvar?


Det är den här typen av kommentarer/inställning som får en att bli förundrad över SAP:s rörelse, det är ledaren som bestämmer om denne skall vara ledare. I en demokratisk rörelse skulle det kanske kunna vara så att det är medlemmarna som funderar och är de som bestämmer vem som de vill skall representera dem som ledare.

 
At april 15, 2006 10:25 em, Blogger fredrik said...

Lite sen kommentar kanske? Mitt inlägg skrevs i juli. Persson är demokratiskt vald av partikongressen. Och det är också den som beslutar om eventuell ny ordförande. I juli var det fortfarande flera månader kvar till kongressen. Men nu dök ju Persson upp på SSU:s kongress så min frågeställning föll. Och Persson valdes om på partikongressen. Så jag förstår inte riktigt vad du yrar om.

 

Skicka en kommentar

<< Home