torsdag, juni 30, 2005

Vägen till Rebella

Tidigare har jag listat ett antal bloggare jag skulle vilja se. Listan blev lite sned könsmässigt (vilket jag dock påpekade). Och därför vill jag lägga till en gruppblogg jag skulle vilja se: Unga s-kvinnor Rebella. Jag är visserligen lite skeptisk till särorganisering (eller till alla sammanslutningar som där jag inte får bli medlem kanske), men Rebella är en schysst förening med massa bra medlemmar som tycker massa bra saker. Och det vore kul om de delade med sig, och tyckte till om patriarkatet och kapitalet och sånt. Och hjälpte till att bryta den sneda könsfördelningen i bloggosfären.

7 Comments:

At juli 04, 2005 8:09 em, Anonymous Anonym said...

Måste säga att jag tyvärr tror att särorganisering kommer att behövas under överskådlig framtid. Vilket inte betyder att du inte är välkommen i kampen.

 
At juli 05, 2005 12:14 fm, Blogger fredrik said...

Ja det är möjligt. En Marx (inte Karl dock) sa "Jag vill inte vara medlem i en klubb som kan tänka sig såna som mig som medlemmar." Jag säger nog att jag fortsätter att vara skeptisk till klubbar där jag inte får vara medlem. Fast jag överlever säkert.

 
At juli 07, 2005 4:58 em, Anonymous Anonym said...

Jag tror kanske att inte ens Marx var fulländad. Och troligen inte heller feminist. I den rådande tidsandan hade han en bra poäng, och har det fortfarande. Bara det att samhället och analyserna utvecklas, då måste också principerna göra det!

 
At juli 07, 2005 5:27 em, Blogger fredrik said...

Hej Gabriella,

Nej det är väl så att Groucho inte var någon fulländad analytiker eller feminist. Fast det har väl inget att göra med min skepsis mot särorganisering. Kan tänka mig att det var många av de klubbar som Groucho talade om i citatet var just särorganiserade. Manligt särorganiserade. Även om det kanske inte var just därför han inte ville vara medlem i dem.

 
At juli 08, 2005 5:08 em, Anonymous Anonym said...

Snart är vi i ett pseudoresonemang. Men som sagt, denne Groucho hade troligen andra grunder till sitt påstående, och det var just det jag menade. Hade han levt i vårt samhälle hade han kanske inte sagt så. Jag vet vad du menar, och du vet var jag menar. Nu ska jag gå och grilla tillsammans med min särorganiserade klubb!

 
At juli 08, 2005 7:35 em, Blogger fredrik said...

Jag tror mest han ville vara rolig. Det brukade han och bröderna (Marx) vara. Citatet hade med största säkerhet ingenting att göra med särorganisering eller feminism. Snarare handlar det om att ge ett tjuvnyp till de som förmodligen inte hade velat ta i honom med tång när han var en okänd judisk komiker men som välkommnade honom med öppna armar när han blev rik och berömd.

Har fortfarande inte förstått varför särorganiseringen är så schysst. Men jag har inte heller uttalat mig emot det. Bara att jag är skeptisk till sammanslutningar som inte vill låta mig vara medlem.

 
At juli 12, 2005 10:46 fm, Blogger hanna said...

nu är bloggen på g.
snart kan du gå in på rebellablog.blogspot.com och kolla.
kram!

 

Skicka en kommentar

<< Home