onsdag, juni 29, 2005

Jag och biltullarna (förlåt miljöavgifterna)

Det här med biltullar (trängselavgifter, miljöavgifter) har ju varit en följetong de senaste åren. Jag har egentligen ingen åsikt om "svekdebatten" efter valet. Ibland är realpolitik nödvändigt för att kunna föra någon politik överhuvudtaget. Hade inte (s) i Stockholm gått med på att testa biltullar och sedan genomföra en folkomröstning om dess vara och icke vara är det möjligt (eller till och med troligt) att Miljöpartiet hade fällt regeringen. Att slippa ha Bo Lundgren som statsminister gjorde det värt att behöva bära oket att ha svikit ett vallöfte.

Det jag funderar över är vad jag tycker om dem? Å ena sidan är jag för mindre biltrafik och mer kollektivtrafik. Och jag tror att biltullarna kan vara en viktig del i att åstadkomma detta. Men å andra sidan är jag tveksam till biltullarna som skattebas. Jag gillar progressiva skatter. Har man hög inkomst ska man pröjsa mer till den gemensamma välfärden. Av samma anledning är jag också skeptisk till moms, egenavgifter i vården och avgifter i kollektivtrafiken (vilket är en slags egenavgift). En falukorv och ett SL-kort kostar i förhållande till inkomst betydligt mer för en ensamstående undersköterska med barn än det gör för ett medelålderspar utan barn där man jobbar som överläkare och avdelningsdirektör på Ericsson. Jag gillar inte riktigt det där. Och därför känns det tveksamt att gilla biltullarna också. De är inte progressiva (rent skattemässigt alltså). Är det någon som har en åsikt om det här? Har jag fel...?

2 Comments:

At juli 04, 2005 8:58 em, Blogger Karl said...

Sant, ser man biltullarna som en skattebas som ska håva in pengar till kassan är det ingen höjdare. Ser man det däremot som ett incitament för människor att byta lite vanor, sluta åka miljöfarliga bilar och istället ta den lite snällare tunnelbanan är det inte lika problematiskt. Om det dessutom leder till lägre avgifter för kollektivtrafiken, som är mer tillgängligt för alla, på lite sikt så är det riktigt god vänsterpolitik.

 
At juli 05, 2005 12:19 fm, Blogger fredrik said...

Jag vet. Och jag gillar ju någonstans idén med biltullar. Fast jag gillar inte att låginkomsttagare ska ha mycket mer incitament att byta vanor än höginkomsttagare. Progressiva biltullar skulle vara schysst (och progressiv moms...). Vet inte riktigt hur det skulle gå till men schysst skulle det vara.

 

Skicka en kommentar

<< Home