torsdag, november 02, 2006

Mina kandidater

Peter har publicerat information från SAP:s valberedning om förfarandet inför valet av ny partiordförande.

Nu verkar det ju vara så att det främst är partiordförandeposten som ska behandlas i den här mer öppna formen. På den posten är mitt förstahandsval Carin Jämtin. Fram till i morse trodde jag att hon var ute ur racet eftersom hon numera är oppositionsledare i Stockholms stadshus. Jag trodde att det innebar att hon hade avsagt sig sin riksdagsplats. Men tidningarna informerar idag att hon har kvar den. Carin Jämtin, med sin rörelseförankring, erfarenhet från regeringen, oppositionsledarroll i huvudstaden, riksdagsplats, internationella utblick, sin relativt unga ålder och breda stöd i partiet (mitt intryck både från Stockholms AK och webbsosseriet tyder på att stödet för henne överbrygger traditionella skyttegravar i arbetarrörelsen), passar mer än väl in i den profil som många i partiet efterfrågar hos en ny partiledare.

Vad gäller de andra posterna så skulle jag också vilja slå ett slag för Luciano Astudillo, riksdagsledamot och partistyrelseledamot, som ny ordförande för programkommissionen. Resten får jag nog vänta med.