onsdag, augusti 17, 2005

Ett litet citat

Det här citatet har jag helt fräckt kopierat från Martin Tolléns blogg.

"I have heard it said that Iraq has had not months but 12 years in which to complete disarmament, and that our patience is exhausted.

Yet it is more than 30 years since resolution 242 called on Israel to withdraw from the occupied territories.


We do not express the same impatience with the persistent refusal of Israel to comply."

Citatet är från Robin Cooks avskedstal som Leader of the House of Commons inför det brittiska parlamentet. Det kan läsas i sin helhet hos BBC.

Dessutom måste jag få delge den brillianta inledningen på talet:

"This is the first time for 20 years that I have addressed the House from the back benches. I must confess that I had forgotten how much better the view is from here."

För övrigt:

Jag hade tänkt göra en genomgång av Almegas undercoverdebattartikel i Aftonbladet idag om subentionerade pigor. Men datorn frös när jag skulle leta reda på hur många pigor som egentligen fått jobb i Finland och jag orkar inte skriva om det.

5 Comments:

At augusti 17, 2005 8:16 em, Blogger Martin Tollén said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At augusti 17, 2005 8:19 em, Blogger Martin Tollén said...

Han verkar hitta kloka kommentarer, den där Martin... Talet hölls när Robin Cook avgick från posten som Leader of the House of Commons - vilken ingår i kabinettet. Han flyttades till denna post från utrikesministerposten två år tidigare. The Observer anger ett skäl till varför han flyttades från utrikesdepartementet två år tidigare: "Cook's camp felt he had been slapped down by Brown's allies for being too 'pro-Europe'."

 
At augusti 17, 2005 8:33 em, Blogger fredrik said...

Ooops... Ändrat. Ja, det kan kanske stämma. Han var (för) pro-EU jämfört med Brown's allies. Fast han hade ju bra sidor också. ;-)

Någon som definitivt gillade Robin Cook är Paul Anderson (fd. redaktör för vänsterlabourtidskriften Tribune). Han bloggar numera på http://libsoc.blogspot.com/ Mycket läsvärd, speciellt om man som jag har en barnslig fascination för brittiska sekter på vänsterkanten.

 
At augusti 17, 2005 9:26 em, Blogger Martin Tollén said...

Cook hade väl bara bra sidor? Det var därför jag inte kunde låta bli att understryka var han stod i europapolitiken. Han var inte heller motståndare till att våld användes mot Irak, men han var motståndare till att våld användes utan FN-mandat.

 
At augusti 17, 2005 9:42 em, Blogger fredrik said...

Nja, jag tror faktiskt inte att man är front bencher i tjugo år om man bara har bra sidor. Jag är nog dessutom skeptisk till idén om perfekta människor överhuvudtaget. Men som Paul Andesson skrev i Tribune efter Cooks avgång:

"I still think he would have made an infinitely better Prime Minister than Blair. Unlike Blair, he is an egalitarian, an environmentalist and a committed constitutional reformer."

 

Skicka en kommentar

<< Home