tisdag, mars 28, 2006

Praktisk reformism

Idag presenterade socialdemokraterna i Stockholms stadshus sitt förslag till valprogram. Ännu verkar det inte finnas utlagt på nätet. Men i korthet handla det om:

  • Avgiftsfri förskola och mindre barngrupper.
  • Avgiftsfri skolbarnomsorg för alla barn upp till 12 år.
  • Alla offentliganställda deltidare som vill ha heltid ska få det.
  • Alla över 75 år ska få två timmars hemtjänst i veckan utan prövning.
  • Trygghetslarm för alla som fyllt 80 år.
  • 15 000 nya bostäder ska byggas under nästa mandatperiod.
  • Om trängselavgifterna införs permanent ska kollektivtrafiken få mer investeringar och priset på månadskortet eventuellt sänkas med en hundralapp.

Barnfamiljer, offentliganställda, pensionärer, bostadslösa, byggnadsarbetare och kollektivtrafiksresenärer. Det är en bra början. Jag är stolt och faktiskt lite nöjd med att vara medlem i Stockholms arbetarekommun idag. En del må kalla det valfläsk. Jag kallar det praktisk reformism. Alla ska med. Så enkelt är det.

Svenska Dagbladet skriver om det (missa inte PJ:s brösttoner. Alltid lika underhållande). Liksom Dagens Nyheter.

6 Comments:

At mars 29, 2006 9:52 fm, Blogger Josefine said...

det är inte stadshusets förslag... det är styrelsens. landstinget är ju också inkluderat. å jag tror att den hamnar på hemsidan först om/när ombuden behandlat valprogrammet. men jag vet inte. /webredaktörn.

men visst är det bra? i fortsättningen ska jag ägna all min tid till att skaffa barn, jobba heltid och åka kollektivt.

 
At mars 29, 2006 10:07 fm, Blogger fredrik said...

Det fanns ju inte ens ett pressmeddelande på hemsidan. Det hade ju varit kul att bilda sig en egen uppfattning om AK:s förslag istället för att behöva läsa den borgerliga pressens tolkningar.

Jobbar inte du heltid? Och tro det eller ej, partiet är inte offentlig sektor.

Men det är bra.

 
At mars 29, 2006 2:20 em, Blogger Josefine said...

du har rätt.

men vad jag jobbar med och hur mycket de kommande åren vet varken du eller jag någonting om.

 
At mars 29, 2006 2:21 em, Blogger fredrik said...

Det är sant. Byt jobb och bli deltidare i kommunen så kan du få heltid om du vill. Om vi vinner valet.

 
At mars 29, 2006 3:15 em, Blogger Josefine said...

förlorar vi får jag sparken och får om jag har tur jobba deltid i kommunen.

 
At mars 29, 2006 5:25 em, Blogger fredrik said...

Förlorar vi avvecklar de kommunen.

 

Skicka en kommentar

<< Home