måndag, februari 27, 2006

Fredrik hjärta Veronica!

Jag har en ny favvoserie på TV. Natten mellan lördag och söndag gick de fyra första avsnitten av Veronica Mars. En fantastiskt skön mix av Buffy och Kitty, med en nypa klasskamp i blandningen. Weevils PCH Bike Club är som en kalifornisk 2000-talsvariant av 50-talets östermalmska Spiltaligan. Arbetareklassungar (barn till mexikanska invandrare som städar överklassens villor) som organiserar sig för att stå mot det klassamhälle som i TV-världen heter Neptune. Inte alltid på rätt sida lagen, alltid på gränsen till avgrunden.

Veronica själv är dotter till den före detta polischefen (och nuvarande privatdeckaren och prisjägare) som rasat genom klassamhället när han anklagade IT-kapitalisten Kane för mord på sin egen dotter (och Veronicas bästa kompis). Med sig drog han Veronica som fallit genom skolans eget statussystem. Veronica löser brott mellan lektionerna och betraktar det lokalsamhälle där hennes före detta stekarkompisar styr. TV-serien är ett måste.

Och när jag blir stor ska jag gifta mig med Veronica Mars!

2 Comments:

At februari 28, 2006 1:26 fm, Blogger kamikaze said...

så tror jag inte klass funkar. hon kan inte falla på det sättet.

och så gillar jag att du skriver dikter.

hälsningar

 
At februari 28, 2006 9:20 fm, Blogger fredrik said...

Jag tror hon kan falla så eftersom hon redan från början var med i toppen på nåder. Hennes pappa var polischef, inte IT-miljardär. Och när han förlorar sitt jobb gör det att familjen förlorar den inkomst de är vana vid, det hus de bodde i och den status som de haft tidigare genom detta jobb. Veronica förlorar även statusen inom skolhierarkin (som givietvis bara delvis är en reflektion av det verkliga klassamhället) när hon tar ställning för sin pappa. Däremot faller hon inte på det sätt som Weevil och hans mexikanska gäng hela tiden riskerar att göra. Det finns en fantastisk replik av Veronicas pappa när han efter ett framgångsrikt uppdrag tycker att de ska grilla för att fira som går något i den här stilen:

"Låt oss äta som den lägre medelklass vi strävar efter att bli."

Och tack, jag gillar det också.

 

Skicka en kommentar

<< Home