söndag, juni 10, 2007

En fullständig avsaknad av känsla

Jag förstod att man skulle känna något när man stod där i det mörkblå stjärnbanérets skugga. Upplägget verkade bygga på att man skulle känna hur det europeiska hjärtat bultade i bröstet. Jag fick intrycket av att det funkade för den absoluta majoriteten av besökare. Ett alternativ skulle kunna vara en känsla av upprördhet över superstat och jordbruksstöd. Men inga av dessa känslor bubblade upp under mitt besök i europaparlamentet i torsdags. Jag kände bara en fullständig avsaknad av känslor och konstaterade att jag känner inte mer av någonting för den här strukturen än vad jag känner för stadsdelsnämnden i Farsta.

Men ölen var god.

2 Comments:

At juni 10, 2007 9:26 em, Anonymous Anonym said...

Hallå där! Det var en lärorik och tankeväckande resa tycker jag. Och chokladen var god, likaså musslorna. Hälsningar Joanna. www.joanna.bloggsite.se

 
At juni 10, 2007 10:19 em, Blogger fredrik said...

Hejsan!

Jo, musslorna var helt OK. Inte lika god som ölen. Men helt OK. Choklad och friterad potatis äter jag inte.

Min poäng med inlägget är att jag inte kan brinna för en politisk nivå på det sätt som besöksverksamheten på europaparlamentet verkar tänka sig. Det är bara en politisk nivå, som dessutom funkar ganska kasst. Men å andra sidan tycker jag inte att jag kan beskylla den för jordens all ondska heller. Vilket gör att jag landar i just en fullständig avsaknad av känsla.

 

Skicka en kommentar

<< Home