tisdag, mars 20, 2007

Jag saknar Göran lite grand trots allt

Jag måste ärligt säga att jag inte kunde uppbringa särskilt mycket engagemang över partiledardebatten igårkväll. Det blev lite för mycket av kollegialt samtal för att hålla mig intresserad. Och även om jag den senaste tiden har börjat intala mig själv att jag inte längre orkar bry mig om längden på profetens skägg eller vem som kan memorera flest suror så kan jag inte låta bli att sakna den debattstil som Göran Persson visade prov på i TV-debatten mot Carl Bildt 1998. För även om jag är den första att säga att nittiotalets saneringspolitik slog hårdast mot de som hade de sämst i samhället så ångar det av patos om honom när han mullrar: "Berätta inte för mig om det svenska klassamhället ..." Bildt förvandlas i ett slag från den internationella statsman han vill vara till den elevrådsordförande på Östra Real som han egentligen är.

1 Comments:

At mars 24, 2007 12:42 em, Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag har ganska starka minnen från valrörelsen 1998, debatten mellan Carl Bildt och Göran Persson. Jag tycke det var bra att Göran var så tydligt mot Bildt. Citerar fritt ur minnet "Tala inte med mig om klassamhället, jag har sett det, jag har vuxit upp med det, jag hatar det..." Göran vann klart på poäng, tvålade till Bildt så stänkte om det. Tydlighet går fram i tv-rutan.

Hälsningar
Rustan Rydman

 

Skicka en kommentar

<< Home