tisdag, mars 21, 2006

Vem är kronprinsessan?

OBS! Följande inlägg är fyllt av spekulationer.

Det har väl inte undgått någon att Laila Freivalds har avgått. Om det tänker jag inte orda. Det gör andra mer eller mindre bra. Jag tar det också för ganska självklart att Göran Persson utser Carin Jämtin till ny utrikesminister. Även om jag inte har något direkt utmärkt "track record" när det gäller att förespå GP:s ministerutnämningar. Att jag står som en fågelholk efter varje regeringsombildning hör till. Det är också tämligen självklart att Persson vill göra så få omflyttningar som möjligt i regeringen så här nära inpå valet. Den intressanta frågan är därför vem som blir ny biståndsminister. För att behålla varannan damernas i regeringen så lär det bli en kvinna. En inte alltför rolig gissning är att Barbro Holmberg som migrationsminister och statsråd i utrikesdepartementet får en breddad portfölj. Roligare skulle det vara om Lisa Pelling fick chansen att stiga fram och ta över biståndsfrågorna. Lisa är idag politisk sakkunnig i utrikesdepartementet och var tidigare politisk sakkunnig åt förre biståndsministern Jan O Karlsson och generalsekreterare för socialdemokratiska ungdomsinternationalen, IUSY.* En annan ung kvinnlig kandidat skulle kunna vara Veronica Palm, riksdagsledamot i utrikes- och socialutskotten. Fast frågan är om Persson vågar satsa på en ung kvinna till?

Ska vi nämna några män som kan tänkas stå på Görans "short list" så tror jag att riksdagsledamöterna Urban Ahlin, ordförande i utrikesutskottet, och Luciano Astudillo, arbetsmarknads- och konstitutionsutskotten finns där. Men jag tror att det blir en kvinna.

*) Lisa Pellings hemsida på s-info försvann någon av de senaste dagarna. Dessutom står hon inte listad bland politiskt sakkunniga i utrikesdepartementet. Jag vet inte om det betyder något?