tisdag, juli 10, 2007

Lite Connolly

Hemma igen från Irlandsresan. Ett väldigt sympatiskt, om än lite regnigt land. Blev positivt överaskad av Cork i södra Irland som absolut förtjänar ett återbesök. En klart charmig stad. Annars blev det så klart lite bokköp när jag var i Dublin (nej, jag behöver inga gröna pajashattar i plysch). Och när det gäller bokaffärer så måste jag bara tipsa om Connolly Books som ligger mitt i turiststråket i Temple Bar. Det verkar som det är det irländska kommunistpartiet som äger butiken och utbudet är väl därefter. Hursomhelst blev det två böcker med koppling till just James Connolly. Dels James Connolly: Selected Writings (Pluto Press 1997), och dels C. Desmond Greaves biografi The Life and Times of James Connolly (Lawrence & Wishart 1961). Annars hade de en rolig souvenir, en t-shirt med texten: "My friend went to Dublin and all I got was this losy Taoiseach". Oöversättbart. Men lite roligt. Om James Connolly har jag förövrigt skrivit lite om tidigare.